Preporuke Vijeća za elektroničke medije za teletekst

Vijeće za elektroničke medije primilo je niz pritužbi od strane gledatelja, Pravobraniteljice za djecu i drugih  institucija koje se brinu  o pravima i dobrobiti djece i maloljetnika, na sadržaj koji se objavljuje na stranicama teleteksta, prvenstveno nacionalnih nakladnika televizije. Pritužbe se ponajviše  odnose na oglase koji su dostupni na naslovnici teleteksta i u kojima se oglašavaju mrežne stranice koje nude razne seksualne usluge,  prezentiraju se poruke lascivnog sadržaja, promoviraju  telefoni za SMS kontakt za zabavu, seksualne kontakte i razgovore.  Također, na naslovnicama teleteksta često se primjećuju i oglasi za kockanje, tarot, gatanje i druge vrste proricanja sudbine, što dodatno naslovnice teleteksta može činiti neprimjerenim okruženjem za djecu i mlade.

U pogledu vizualnog identiteta takvih stranica, one su uglavnom napadnih i kontrastnih boja u odnosno na ostatak stranice. Ovi oglasi se javljaju na stranici 100 teleteksta, dakle na naslovnoj stranici koju korisnik prvo vidi i odmah je uočljiva. Jednako tako, analizom su uočeni i sadržaji koji pozivaju na kupnju i sudjelovanje u tarotu, uslugama gatanja i kockanje.

Pri tome kod teleteksta ne postoje nikakve tehnološke ili druge mjere zaštite djece i maloljetnika od ovih sadržaja.

Zakon o elektroničkim medijima (NN br. 153/09, 84/11, 94/13, 136/13, dalje: ZEM) ne ubraja teletekst u audiovizualne medijske usluge koje su pod nadzorom Vijeća. Stoga su mogućnosti nadzora nad radom pružatelja medijske usluge televizije u tom dijelu vrlo ograničene i Vijeće nema mogućnosti izricati sankcije pružateljima medijskih usluga televizije.

Ipak, jasno je da se pružanjem ove usluge na uvodno opisani način djeci i maloljetnicima na uvid stavljaju  sadržaji koji nisu primjereni njihovoj dobi i koji im mogu prouzročiti moralnu ili fizičku štetu, odnosno poticati ih na kupnju ili unajmljivanje proizvoda ili usluga iskorištavajući njihovo neiskustvo ili lakovjernost.

Povećana dostupnost medijskih sadržaja kroz brojne platforme čini elektroničke medije sveprisutnima u životu djece i maloljetnika. Stoga se povećava i odgovornost medija te istodobno usložnjava donošenje odluka koje mogu utjecati na razvoj, zdravlje i dobrobit djece i adolescenata. Iako ne postoji regulatorni pravni okvir, u ovom slučaju apeliramo na nakladnike televizija da osvijeste svoju društvenu odgovornost.

Stoga imajući u vidu potrebu za zaštitom maloljetnika i u ovom obliku komuniciranja, Vijeće upućuje pružateljima medijske usluge televizije koji na svojim kanalima pružaju i uslugu teleteksta preporuku da na svojim stranicama teleteksta u razdoblju od 7-23 sata ne objavljuju oglase u kojima se reklamiraju mrežne stranice koje nude razne seksualne usluge, telefonski i SMS servisi  za zabavu, seksualne kontakte i razgovore, oglase za tarot, gatanje, kockanje i slične usluge.

U razdoblju kada se ova usluga pruža, apelira se na pružatelje medijske usluge televizije da oglase ovakvog sadržaja ne stavljaju na stranicu 100 teleteksta (naslovna stranica teleteksta).