28.09. 2021. 20:55 Korupcija u medijima (6) | Media Daily

E HRVATSKA
Korupcija u medijima (6)

Lokalne viasti korumpiraju i ucjenjuju medije, a ovi njih reketare

PiSe: SaSa Paparella - 13.09.2021

Kao sto smo najavili prije ljetne stanke nastavljamo s serijalom Korupcija u medijima uglednog
novinara Sase Paparelle.

Uz brojne primjere utjecajnih politiara ili poduzetnika koji pritiS¢u i ucjenjuju medije, tim se
metodama znaju sluZziti i sami novinari, urednici i vlasnici medija. Ponekad i oni preuzmu
inicijativu pa nazovu drugu stranu i zaprijete da su spremni objaviti neke neugodne istine,
poluistine ili neistine. Pritom ljubazno napomenu kako su spremni odustati od objave teksta ako

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/ 1/8


https://mediadaily.biz/author/sasapaparella/
https://mediadaily.biz/2021/07/19/korupcija-u-medijima-5/
https://mediadaily.biz/wp-content/uploads/2021/09/medijski-reket-ok.png

28. 09. 2021. 20:55

Korupcija u medijima (6) | Media Daily

im nevoljnik revansira - placanjem oglasa, davanjem novca, neke robe ili usluge. Ukratko, lupaju
im reket.

Sporni ‘ugovori o medijskom pracéenju’

“Iako je korupcije u medijima bilo i ranije, ekonomska ih je kriza potaknula da postanu
proaktivniji u korupciji, tako da vec¢ godinama svjedoCimo fenomenu medijskog reketa. Medijske
kuce prodaju usluge odnosa s javnoscu, potpisuju ugovore o sponzoriranju i medijskom pracenju,
te nude cijeli niz drugih usluga koji nisu rezultat medijskih potreba drustva, vec¢ ucjene - ako ne
date novac, mi emo o vama izvjestavati negativno. S druge strane, mediji pristaju uzimati
novac kako bi preZivjeli, a zauzvrat ne kritiziraju ili pak hvale financijere”, prokomentirao nam je
Mato Brautovi¢, redoviti profesor na Odjelu za komunikologiju dubrovackog sveucilista.

Jedan od takvih primjera mogao bi biti slu¢aj uspjesnog poduzetnika i oftalmologa Nikice
Gabriéa, koji je javno rekao da ga je ucjenjivala novinarsko-urednicka ekipa s portala
Dnevno.hr i tjednika 7Zdnevno. Kako kaze, prijetili su mu da ce objaviti tekst o loZi Veliki
orijent Hrvatske koju vodi, te da su spremni odustati ako plati nekoliko oglasa u dva spomenuta
medija. Zato je zbog sumnje na pokusaj iznude policija sredinom veljace 2020. privela vlasnicu
spomenutog portala i tjednika Mariju Dekani¢, potom tadasnjeg glavnog urednika Marka
Cigoja te njegovog bivSeg zamjenika Vuka Radiéa, koji je i sam u to doba bio ¢lanom
Gabric¢eve loze. Nikica Gabri¢ rekao je da je bio zrtva reketa i da je novinarska ekipa ucjenom
pokusSala od njega iskamciti 200.000 kuna, te da je Radi¢, kao urednik ¢asopisa Loza, pribavio
snimke i fotografije sastanaka Velike loZze Hrvatske. Na njima je Gabri¢, uslikan u bijelim
rukavicama, s dugackim pozlacenim Stapom i ukrasenom pregacom, ali i neke druge osobe iz
javnog zivota.

DORH: “Novinari Dnevno.hr od Nikice Gabri¢a trazili 200.000 kuna”

Onog dana kad je trojka privedena, redakcija portala Dnevno.hr izasla je sa svojom pricom, po
kojoj je Gabri¢ pozvao Cigoja na sastanak i tamo mu “prijetio zatvaranjem te osvetom putem
mocéne medijske kompanije, pozivajuéi se na svoje utjecajne Clanove i zabranom izlaska tjednika
7Dnevno... Nakon toga sastali su se jos dva puta. Gabri¢ je Cigoju nudio razne oblike financijskih
ponuda kako bi odustali od daljnjeg objavljivanja, no Cigoj je svaki puta to odbio i nudio Gabric¢u
da iznese svoju stranu price... Ubrzo nakon prvog sastanka vlasnicu tjednika Mariju Dekanié¢
nazivali su brojni ¢lanovi masonske organizacije i nuditi oglase kako bi se sprijecilo daljnje
objavljivanje. Redakcija na to nije pristala i objavijena su tri nastavka”, naveo je tada portal
Dnevno.

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

2/8



28. 09. 2021. 20:55

Korupcija u medijima (6) | Media Daily
Nakon provedene visemjesecne istrage, DORH je ipak poklonio vjeru Gabri¢u, pa je u srpnju
2021. podignuta optuznica prema kojoj je medijski trojac pokusao od Gabric¢a iznuditi 200.000
kuna za svoj portal. Navodi se kako su Cigoj i Dekani¢ kazali Gabri¢u da 7dnevno priprema seriju
¢lanka o lozi, na Sto ih je on upozorio da on ne taji da je Sef masonske loZe, no da bi
objavljivanjem identiteta i fotografija ¢lanova masonske loze mogli nastetili njenim ¢lanovima i
unistiti im drustveni ugled, “a ljudi koji rade s drZzavom mogli bi zbog ¢lanstva u masonima imati
problema”, Cigoj i Dekani¢ su mu potom navodno kazali da materijal nece objaviti ako Gabri¢
oglasima svoje ili drugih tvrtki ne popuni osam stranica njihovog tjednika 7dnevno. Kako on na
to nije pristao, 7dnevno je objavilo tu seriju tekstova o masonima, a Gabri¢ je pokusaj iznude
prijavio policiji i pristao da ga ozvuce prije sastanka s Cigojem i ostalima. Kroz tu se aferu
saznalo da je ¢lan masonske loze i glavni drzavni odvjetnik Drazen Jelenic, Sto je izazvalo novu
aferu i Jeleni¢evo odstupanje s funkcije.

Zagorski portal Salje fakture za “lijepo pisanje”

Nakon masonske afere pocetkom 2000., novi slu¢aj navodnog reketa imamo u rujnu iste godine.
Nakon sto je objavljen tekst u kojem ga se napada jer su djeca u lokalnim osnovnim Skolama
dobila prevelike maske protiv koronavirusa, zagorsko-krapinski zupan Zeljko Kolar izjavio je da
je “neistinu plasirao lokalni portal kojemu nismo platili ugovor koji je trazZio!”

Iako Zupan Kolar nije precizirao na koga je pritom mislio, a niti je nama kasnije odgovorio na
izravni upit, Cini se da je originalni tekst izasao na portalu Ni Zagorje malo. Kontaktirali smo
stoga autoricu i glavnu urednicu Snjezanu Flegar koja nam, unato¢ obecanju, takoder nije
odgovorila na mail, pa se Cini da bi tu epizodu svi njeni akteri sada najradije zaboravili.

No nije to bio jedini takav slu¢aj navodnog reketarenja, ni u Zagorju niti u ostatku Hrvatske. "Da,
bilo je slucajeva da su Novinarskom vijecu Casti pojedini lokalni politi¢ari prijavijivali lokalne
medije s optuzbom za reket i pokusaj ucjene”, potvrdila nam je Purdica Klancir, donedavna
predsjednica tog vijeca.

“Jedan zagorski gradonacelnik pokazao mi je dopis jednog malog lokalnog portala u kojem je bilo
nedvosmisleno napisano koliko kostaju usluge ‘lijepog pisanja’, i tu je bila takoder faktura.

“Vidjela sam i ugovor koji je potpisala jedna lokalna televizija s jednom vrlo utjecajnom tvrtkom
- za ozbiljan iznos - gdje je navedena izmedu ostalog i ‘intervencija voditelja za koje se prema
potrebi dogovorimo’. Ono sto Zalosti je da u komunikaciji s novinarima i urednicima tih lokalnim
medija otkrivamo veliko nerazumijevanje novinarskog posla, $to je prihvatljivo, a $to nije. Sto je
novinarska kritika, Sto je novinarski pritisak prema centru moci, a sto je - reket. Mnogi izdavaci,
nakladnici, krecu sami od sebe u akciju, Zele se dogovoriti prije konkurencije, Zele ponuditi

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

3/8



28. 09. 2021. 20:55

Korupcija u medijima (6) | Media Daily

usluge. Urednici su takoder izloZeni napasti da ispune nekome ‘uslugu’, pa ¢e im onda taj netko
ostati duZan uslugu”, napominje nasa sugovornica, te navodi neke primjere.

”S obzirom na znacajan broj politicara-lijeCnika znalo se govoriti da oni imaju svoje pouzdane
urednike, jer su im sredili neke medicinske usluge. Zatim, zaposljavanje Clanova obitelji. Poznat
je sluc¢aj u kojem je Josipa Rimac zaposlila ¢lana obitelji jednog lokalnog urednika, no, ima
takvih slucajeva i u medijima na nacionalnoj razini.

Novinari su, sto se tiCe korupcije, sigurno najmanje izloZeni. Jer cemu podmititi novinara da o
necemu ne pise, kad Ce taj isti materijal moZda doci do nekog drugog novinara? U pravilu se ti
‘problemi’ pokusavaju rijesiti na visoj razini. Ali tocno je da dio kolega ne preza od primanja
poklona nesto prevelike vrijednosti, ili od prevelikog intimiziranja s poduzetnicima, politicarima -
koji bi trebali biti predmet novinarske istrage, a onda postanu 'frendovi’. Nemojmo zaboraviti da
su neki novinari pod normalno odlazili u klub Dragana Kovaceviéa i sigurno su se tamo dali
Castiti. A neki su pak odlazili u lov u loviste ¢uvenog HDZ-ovog kombinatora iz sjene Tomislava
Culjka”, podsjeca Purdica Klancir.

Upozorava na vrlo ozbiljan problem financiranja lokalnih medija. "Dogodilo se to da lokalni
politicari placaju redovne, mjesecne dotacije, koje smatraju placanjem svoje nedodirljivosti. A s
druge strane imamo i Zalosnu praksu kod dijela urednika i novinara u lokalnim medijima koji
smatraju da trebaju kazZnjavati kritiCckim pisanjem one koji 'nisu platili’, a poStedjeti one koje
placaju. U posljednjih nekoliko godina sam pisala tekstove o lokalnim Serifima za koje su mi
osobe koje su mi se javljale znale re¢i da nema Sanse da ta tema prode u lokalnim medijima, jer
lokalni Serifi placaju svoj mir u tim istim medijima”, kaze nasa sugovornica.

Kao ‘placanje nedodirljivosti’ neki vide i brojne ugovore lokalnih vlasti s velikim medijskim
grupacijama, koje zauzvrat ne pisu kriticno o zbivanjima u toj sredini.

“U Karlovcu javnost ne postoji, izvjeStava se o banalnim dogadajima”

Karlovéanin Marin Baki¢, urednik lokalnog portala Baksinews i mreZznog magazina Aktiviraj

Karlovac, u lipnju 2020. objavio je tekst pod naslovom Grad pla¢a medije da izvjestavaju o
aktivnostima karlovacke vlasti. "Grad Karlovac vec¢ godinama s pojedinim medijskim ku¢ama
sklapa ugovore o izvjestavanju, saznajemo iz tih ugovora koje nam je dostupila gradska uprava.
Medutim, u izvjestajima ili uz izvjestaje tih medija o aktivnostima gradske vilasti nema niti je bilo

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

4/8



28. 09. 2021. 20:55

Korupcija u medijima (6) | Media Daily
naznaka da je rije¢ o od vlasti placenom sadrZaju. Te smo ugovore zatraZili nakon $to je Zupanija
karlovacka, regionalno tijelo vlasti, obznanila da s Hrvatskim radio Karlovcem i Televizijom
Cetiri rijeke (danas Trend TV) ima sklopljene ugovore o medijskom pracenju obraziaZuéi kako
Jje moguce da dva razlicita medija i dva razli¢ita novinara naprave navlas isti intervju sa Zupanom
Damirom Jeliéem”, napisao je Baki¢, navodeci da Grad ima sklopljene ugovore s tvrtkom KA-
vision (nakladnik Televizije Cetiri rijeke), te s Veéernjim listom.

Kolegu Bakica zamolili smo da nam dodatno prokomentira te ugovore. “Novi, aktualni ugovori s
Trendom i MreZnicom se pozivaju na Clanak 17., stavak 4. Zakona o elektronickim medijima koji
se odnose na nezavisnost medija i koji odreduje da informativni program ne smije biti
sponzoriran. To ne postoji u ugovoru s Vecernjakom. U Karlovcu javnost de facto ne postoji.
Postoje u pravilu samo izvjestitelji banalnih dogadaja i onoga Sto vlast servira, uz iznimku
Kaportala koji nema ugovore s viastima te vrste. Za predizborne kampanje nitko nije imao niti
jedan ozbiljan razgovor s gradonacelnikom Damirom Mandiéem, koji bi zahvacdao sustinu
problema Karlovca kao lokalne zajednice, a u drugom krugu s njegovim protukandidatom
Davorom Petraci¢em objavlijen je samo jedan neozbiljan intervju o njegovom privatnom
Zivotu. Petracic, koji je na poCetku kampanje za drugi krug primio postom prijetnju smrcu,
tijekom te kampanje vise je intervjua dao regionalnim i nacionalnim medijima nego li lokalnim.
Nisam primijetio da je bilo koji od lokalnih medija koji imaju s viastima potpisane ugovore o
izvjesStavanju o tome obavijestio svoje Citatelje, slusatelje i gledatelje i uopce je tesko, posebno
neupuéenom gradaninu, razluciti u tom kontekstu Sto je novinarski, a Sto piarovski prilog vlasti”,
prokomentirao nam je Marin Baki¢, Ciji portal objavljuje pod geslom Tvrdoglavo nezavisni.

Na nas upit uredu gradonacelnika koje sve medije Karlovac financijski pomaze, odgovoreno nam
je da Grad subvencionira Hrvatski radio Karlovac d.o.0., tvrtku u svom vlasnistvu, s po 400.000
kuna godisnje i ta se svota zadnjih par godina ne mijenja. Uz program radio postaje Prvi
karlovacki, ta tvrtka ima web portal i izdaje Karlovacki tjednik.

Grad je takoder s pojedinim medijskim kué¢ama sklopio i nekoliko ugovora i ugovora o poslovnoj
suradnji, pa je tako u 2020. Radio Mreznica d.o.0. dobila 68.750 kn (PDV uklju¢en), KA-vision
d.o.0. 150.000 kuna, te Ciudad d.o.o. ( nakladnik portala Gradonacelnik.hr) 30.000 kuna. Ove
je, 2021. godine s Radio MreZnicom potpisan ugovor na 75.000 kuna, s KA-vision d.o.0. na
150.000 kuna, s Ciudadom na 30.000 kuna. U gradu napominju da se tu ne radi samo o tiskanim
medijima vec i o digitalnim medijima i njihovim kanalima informiranja (portali, radio stanice,
televizija, drustvene mreze).

Grad Vecernjaku plac¢a ‘vidljivost u medijima’

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

5/8



28. 09. 2021. 20:55

Korupcija u medijima (6) | Media Daily
Najvrjedniji su ugovori s tvrtkom Vecernjim listom d.o.0., s kojom je 2020. "bio sklopljen ugovor
na iznos od 100.000 kuna za projekt Regionalna raznolikost Hrvatske kroz lokalna izdanja, ali
smo ga raskinuli zbog smanjenja financijskih sredstava, jer je Grad Karlovac znacajna sredstva
usmjerio za pomo¢ poduzetnicima i obrtnicima zbog pandemije korona virusa pa nije ispla¢en
prvotno ugovoreni iznos”, kazu u Gradu, gdje su spremno izasli s brojkama, iako se u ugovoru -
u koji smo imali uvid drugim kanalom - navodi da je on “poslovna tajna”.

Ove je, 2021. godine s Vecernjim listom ponovno sklopljen ugovor na 100.000 kuna. Na pitanje
po kojem kriteriju se odreduje vrijednost pojedinog ugovora i tko je odredio te kriterije, re¢eno
nam je da je "vrijednost ugovora s VecCernji list d.o.o. je sklopljen temeljem ponude koju je
tvrtka dostavila”. Zauzvrat, od VeCernjaka svakog ponedjeljka dobiva jednu stranicu vijesti iz

Karlovca.

Glavni cilj Vecernjakovog projekta je, kako se navodi, “jacanje svijesti o decentralizaciji RH kroz
ozZivljavanje medijske prisutnosti lokalnih sredina kroz specijalizirane regionalne priloge tiskanog
izdanja Vecernjaka”. Medutim, zasto su gradske vlasti - ne samo karlovacke - uopce pocele
potpisivati takve ugovori s medijskim ku¢ama, kad su ti mediji i ranije, i to besplatno, izvjestavali
o vaznijim lokalnim dogadajima?

"Medijske kuce svoj posao rade sukladno vlastitoj poslovnoj politici na koju Grad Karlovac ne Zeli
utjecati, sto za posljedicu ima da urednistva sama procjenjuju vaznost odredene teme i intenzitet
njene vidljivosti. Stoga Grad Karlovac dodatno ugovara suradnju kako bi se odredene informacije
intenzivnije pojavljivale u medijima, a koje nisu nuzno, kako navodite, 'vazniji lokalni dogadaj’.
Posebno je to slucaj u projektima na terenu koji utjeCu na svakodnevni Zivot gradana i o kojima
smatramo nuznim intenzivnije izvjestavaju, poput prometnih regulacija i slicno, ili to od nas
zahtijevaju gradani. Takoder, odredeni projekti EU po svojim pravilima iziskuju odredenu
dodatnu vidljivost u medijima, a slicna je situacija i s upisima u vrtice i skole, javnim
savjetovanjima i javnim pozivima, ili manifestacijama i slicno”, odgovoreno nam je u uredu
gradonacelnika Karlovca.

“Radio pretvoren u privatnu igracku za politicke obracune”

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

6/8



28.09. 2021. 20:55 Korupcija u medijima (6) | Media Daily

Burdica Klancir nedavno je pisala i o slucaju sisackog Radio Quirinusa. “Radilo se o potpunoj
instrumentalizaciji medija za obracun vlasnika medija protiv gradonacelnice Siska jer je vlasnik
medija u sudskom sporu s Gradom Siskom, i to u predizborno vrijeme. Posebno je Zalosno da je
glavna urednica radija, koja je i clanica HND-a, pokazala potpuno nerazumijevanje Zakona o
medijima i Etickog kodeksa HND-a. Ona je, zajedno s glasnogovornikom Sisacko-moslavacke
Zupanije, vodila cijeli serijal emisija u kojima su blatili gradonacelnicu, a sve to skupa su prikazivali
kao novinarstvo. Kada sam slala upite glavnoj urednici i direktoru radija, odgovorio je samo direktor,
a moja pitanja su Citali u programu i Cudili se zasto ih pitam svakog zasebno. Pokazali su da niti ne
razumiju da bi poslovni dio medija morao biti razdvojen od proizvodnje sadrZaja. Medij koji bi
trebao biti u funkciji cjelokupne javnosti oni su pretvorili u vlastitu privatnu igracku za politicke
obracune”.

Glavna urednica Radio Quirinusa, Karmen Valenta, nije htjela prokomentirati te navode, vec
nam je poslala tekst svog odgovora objavljen na radijskom portalu, a gdje se navodi da je
“serijal Padaj silo i nepravdo u dvije cjeline, No pasaran, Kristina, no pasaran i Smrt fasizmu,
sloboda narodu, redakcijski uradak djelatnika radija Quirinus, zasnovan na mnogim skandalima
i aferama gradonacelnice Iki¢ Banicek i njoj bliskih osoba. Posebno isticemo, ne radi se o
placenom promotivnom materijalu ili pokroviteljstvu. Ne daj Boze".

Serijal ¢lanaka Korupcija u medijima napisan je uz financijsku potporu Agencije za elektronicke
medije temeljem Programa ugovaranja novinarskih radova u elektronickim publikacijama.

Sasa Paparella

Roden 1969. u Zagrebu, diplomirani politolog. Od 1992. do 1999. radio je u zagrebackom
dopisnistvu Slobodne Dalmacije. Nakon toga, urednik je vanjske politike u dnevnom listu
Republika (2000.), urednik u tjedniku Nacional (2000.-2002.), reporter u Poslovhom tjedniku
(2002.-2005.), te reporter i istrazivacki novinar u dnevnom listu Business.hr (2005.- 2009.) i u
Poslovnom dnevniku ( 2009. - 2020.). Sada je slobodni novinar. Sudjelovao je u projektima
dokumentarnih filmova Gazda i Gazda-pocetak, redatelja Darija Juri¢ana. U tjedniku Forum u
srpnju 2012. objavio je tekst pod nazivom 'Drzavni prijatelj br. 1', dotad najpotpuniji prikaz
karijere vodeceg hrvatskog poduzetnika Ivice Todori¢a (Agrokor). Temeljem tog teksta 2016.
mu je Hrvatski centar za istraZivacko novinarstvo i slobodu medija (HRCIN) objavio knjigu

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/ 718


https://mediadaily.biz/author/sasapaparella/

28. 09. 2021. 20:55

Gazda, koja je dozivjela tri izdanja. Takoder je objavio i knjigu Gazda: pocetak, o Miroslavu

Kutli.

ASE RIGAN
EXPRESS
B

VISA

=

maestro,

Jamstvo

sigurne EFRICAN
online kupnje| 55
Kliknd ovdje

MasterCard.

karnmsre

Verifiedby
VISA

BT MOne

https://mediadaily.biz/2021/09/13/korupcija-u-medijima-6/

Korupcija u medijima (6) | Media Daily

wen eTUEE
PRy ENT w !

TR
———

8/8


https://www.americanexpress.hr/
https://www.visa.com.hr/
https://www.mastercard.com/hr/
https://www.maestrocard.com/hr/
http://www.diners.com.hr/
javascript:;
javascript:;
javascript:;
https://www.wspay.info/

