Rezultati 6. Dana medijske pismenosti

Konferencijom o važnosti medijske pismenosti u vremenu društvenih mreža i umjetne inteligencije na Sveučilištu u Rijeci obilježen je završetak šestih Dana medijske pismenosti, koje organiziraju Agencija za elektroničke medije i UNICEF.

Ove su se godine Dani medijske pismenosti  održavali pod sloganom “U ravnoteži – online i offline” i u fokusu je bio utjecaj medija i društvenih mreža na mentalno zdravlje djece i mladih. Kao i prijašnjih godina, glavni ciljevi projekta su podizanje svijesti javnosti o važnosti medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima, stvaranje prilika za medijsko obrazovanje što većeg broja građana, posebice djece i mladih, te podrška nastavnicima i odgojiteljima osiguravanjem obrazovnih materijala za razvoj medijske pismenosti. Šesti Dani medijske pismenosti i ove su godine privukli velik interes građana, osobito djece i mladih. U više od 605 događanja u 185 gradova i mjesta u svim županijama uključilo se više od 30 tisuća sudionika, uglavnom djece, mladih i njihovih odgojitelja, učitelja, nastavnika i knjižničara.

„Dani medijske pismenosti iz godine u godinu snažno rastu i omogućuju sve širem krugu građana, osobito djeci i mladima da steknu znanja i vještine koji će im pomoći u svijetu suvremenih medijskih i komunikacijskih platformi, prepunom tehnologije i ubrzanog razvoja umjetne inteligencije. I taj veliki interes građana, posebice djece i mladih, koji su sudjelovali na Danima medijske pismenosti, ukazuje  da medijska pismenost mora biti još snažnije integrirana u sustav obrazovanja. Ali također pokazuje i da medijsko obrazovanje u školama nije dovoljno za stjecanje cjeloživotnih kompetencija, te da treba razviti modele medijskog obrazovanja za sve dobne skupine“, rekao je Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.

Na portalu medijskapismenost.hr dostupne su 33 obrazovne brošure s prijedlozima za radionice, 30 videopredavanja i tri digitalna kviza. Od 2018. godine, kada su pokrenuti Dani medijske pismenosti, obrazovni materijali preuzeti su više od milijun puta te ih u vrtićima, školama, knjižnicama i drugim ustanovama koriste u radu s djecom i mladima tijekom cijele godine.

„Raduje nas velik interes odgojitelja, učitelja i nastavnika za obrazovne materijale za rad s djecom, mladima i roditeljima, koje smo razvili u sklopu Dana medijske pismenosti. To pokazuje da društvo sve više razumije važnost medijske pismenosti. Istraživanja nam govore da su već djeca osnovnoškolske dobi itekako svjesna da mediji imaju utjecaj na njihovo mentalno zdravlje i međuljudske odnose. Kroz obrazovne materijale nastale prošle i ove godine želimo podržati djecu i mlade u izgradnji zdrave slike koju imaju o sebi i u jačanju njihovih socio-emocionalnih kompetencija kako bi razvili vještine koje su im potrebne da se kvalitetnije nose s izazovima koji su njihova svakodnevica”, rekla je Marina Knežević Barišić iz Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.

Na završnom skupu šestih Dana medijske pismenosti predstavljen je i novi poslijediplomski specijalistički studij medijske pismenosti koji od jeseni kreće na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci. „Mediji imaju izrazito važnu javnu ulogu, pa onda i naglašenu javnu odgovornost. Medijska pismenost i obrazovanje za nju su stoga od iznimnog značenja, posebno u današnje vrijeme kada društvene mreže preuzimaju ulogu primarnog izvora informacija. Brz razvoj umjetne inteligencije, koja već danas pruža neslućene mogućnosti obrade i prezentacije golemih količina podataka, ali i, ako se neodgovorno koristi, mogućnost manipulacije informacijama i konzumentima (dez)informacija, još jače naglašava potrebu za strukturiranim pristupom razvoju kompetencija na području odgovorne medijske pismenosti. Uloga Agencije za elektroničke medije u suradnji s akademskom zajednicom, u čemu Sveučilište u Rijeci, može i želi svojim znanstvenim kapacitetima i znanjima pružiti svesrdnu pomoć, tu je nezamjenjiva, rekao je prof. dr. sc. Saša Zelenika, prorektor za strateške projekte Sveučilišta u Rijeci.

„Suvremeni mediji pred nas donose nove izazove a Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci odlučio je odgovoriti na te izazove pokretanjem Specijalističkog poslijediplomskog studija medijske pismenosti od sljedeće akademske godine. Studij u koncepcijskom smislu nudi teorijski pogled na društvene i kulturne dimenzije digitalnih medija, kritički i analitički pristup digitalnim sadržajima, ali i kreativnu praksu razvijanja novih digitalnih sadržaja. Ova se specijalizacija stoga može skladno nadograditi na čitav niz profesija – od nastavničke do novinarske; od PR-a do upravljanja – te unaprijediti radne učinke zaposlenih djelatnika u raznolikim sektorima“, kazala jedoc. dr. sc. Cecilija Jurčić Katunar s Filozofskog fakulteta u Rijeci.

Dani medijske pismenostiodržavaju se svake godine u proljeće pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja.