Logo Logo

Odgođena međunarodna konferencija o medijskoj pismenosti.

U Zagrebu se od 31. ožujka do 1. travnja trebala održati međunarodna stručna konferencija o medijskoj pismenosti u organizaciji Europske komisije, Ministarstva kulture i Agencije za elektroničke medije. Međutim, zbog širenja koronavirusa (COVID-19) diljem Europe konferencija je odgođena. Novi termin konferencije i druge informacije objavit će se u dogledno vrijeme.

Medijska pismenost u digitalnom okruženju jedna je od prioritetnih tema hrvatskog predsjedanja Vijećem Europske unije u sklopu kojeg će se održati i međunarodna stručna konferencija o medijskoj pismenosti. Konferenciju pod nazivom „Medijska pismenost u svijetu koji se stalno mijenja: Integrirati. Okupiti. Osnažiti.” u Zagrebu zajednički organiziraju Europska komisija, Ministarstvo kulture i Agencija za elektroničke medije. Bit će to ujedno i središnji događaj Europskog tjedna medijske pismenosti (30.3. – 5.4.), koji se ove godine poklapa s hrvatskim Danima medijske pismenosti.

Konferencija će tražiti odgovore na brojna važna pitanja o izazovima života i rada u digitalnom medijskom okruženju te utjecaju novih medija i digitalnih tehnologija i na pojedince i na društvo,  a na njoj će sudjelovati vodeći svjetski stručnjaci za medijsku pismenost, regulaciju i medijsku industriju. Živimo u vremenu obilja informacija, ali i lažnih vijesti, dezinformacija te algoritama pa će okupljeni stručnjaci raspravljati o načinima najučinkovitijeg podizanja razine medijske pismenosti.

Na konferenciji će se stoga govoriti o značaju nacionalnih politika i strategija medijske pismenosti, ali i o razvoju platformi za suradnju i financiranje takvih projekata na razini Unije. Jedna od tema bit će i novi globalni medijski ekosustav te izazovi s kojima se danas susreću neovisno i profesionalno novinarstvo. Govorit će se i o važnosti poticanja ne samo kvalitetnog novinarstva, već i kvalitetnog medijskog sadržaja kao i medijske raznolikosti i pluralizma, te značaju lakše dostupnosti sadržaja od javnog interesa. Konačno, raspravljat će se i o važnosti razvijanja i promocije europskih audiovizualnih djela, kao i utjecaju globalnih platformi, umjetne inteligencije i algoritama na europsku kreativnu industriju, posebice audiovizualnu.

Među sudionicima konferencije bit će američka stručnjakinja i jedan od najvećih svjetskih autoriteta za medijsku pismenost Renee Hobbs, osnivačica Laboratorija za medijsko obrazovanje (Media Education Lab) i profesorica komunikologije na Sveučilištu u Rhode Islandu (SAD). Ona će prvog dana održati uvodno predavanje pod nazivom “Život u digitalnom medijskom svijetu” te potom sudjelovati u panel diskusiji “Kako navigirati između preopterećenosti informacijama i lažnih vijesti”. Na istom će panelu sudjelovati još jedan istaknuti stručnjak Brian O’Neill, direktor Odjela za istraživanje na Tehnološkom Sveučilištu u Dublinu koji se bavi istraživanjima utjecaja novih tehnologija na mlade, sigurnošću na internetu te politikama za digitalno okruženje.

O važnosti nacionalnih politika i strategija medijske pismenosti govorit će jedna od najvećih europskih stručnjakinja za medijsko obrazovanje i kulturnu raznolikost Divina Frau Meigs, profesorica medijske sociologije na pariškom Sveučilištu Sorbonne Nouvelle te savjetnica UNESCO-a, Vijeća Europe i Europske komisije za medijsku pismenost, dezinformacije na internetu, obrazovanje za digitalno građanstvo i druge srodne teme, a svojevremeno i ravnateljica CLEMI-ja, francuske agencije za medijsku pismenost.

Na konferenciji će biti predstavljena i nedavno usvojena nova finska nacionalna politika medijske pismenosti, što je posebno zanimljivo s obzirom na to da je Finska, prema mnogim istraživanjima, vodeća europska zemlja po razini medijske pismenosti svojih građana. Nacionalna koordinatorica irske mreže za medijsku pismenost Martina Chapman, poznata  stručnjakinja za medijsku pismenost s bogatim iskustvom u savjetovanju međunarodnih organizacija i regulatornih tijela održat će, pak, izlaganje o značaju suradnje u projektima medijske pismenosti i stvaranju europske platforme za financiranje i okupljanje dionika.

Drugog dana konferencije predavanje pod naslovom „Novi globalni medijski ekosustav“ održat će, pak, Claes de Vreese, profesor političke komunikacije na Amsterdam School of Communication Research i jedan od najuglednijih svjetskih znanstvenika na području medija i komunikacija. Njegovi najpoznatiji radovi bave se utjecajem medija na publike, javno mnijenje i izborno ponašanje, a u posljednje vrijeme i utjecajem algoritama i umjetne inteligencije na medijske prakse te na demokratske procese i društvo. Dobitnik je najprestižnijih svjetskih nagrada i priznanja, te aktualni  predsjednik Međunarodnog komunikacijskog udruženja, najvećeg svjetskog udruženja komunikacijskih i medijskih istraživača.  O važnosti kvalitetnog novinarstva za očuvanje demokracije, među ostalima, govorit će i Noel Curran, generalni direktor EBU-a i dugogodišnji ravnatelj i urednik irskog javnog medijskog servisa, te Mark D. Cole, direktor Europskog instituta za medijsko pravo.

Na konferenciji će govoriti i brojni drugi stručnjaci s područja medijske pismenosti, regulacije elektroničkih medija i audiovizualne industrije te visoki predstavnici Europske komisije, Ministarstva kulture, europskih udruženja audiovizualnih regulatora (ERGA i EPRA), Europske unije radiotelevizija (EBU), Udruženja europskih komercijalnih televizija (ACT), Europskog audiovizualnog opservatorija, Europskog udruženja ravnatelja filmskih fondova i centara (EFAD), Reportera bez granica (RSF), Međunarodnog novinarskog instituta (IPI), Međunarodne federacije knjižnica (IFLA), Twittera, Netflixa, te predstavnici svih država članica Europske unije.

Konferenciji prethodi sastanak skupine stručnjaka Europske komisije za medijsku pismenost (MLEG) i predstavljanje najboljih projekata prijavljenih na natječaj Europske komisije “Media Literacy for All”.

„Odluka Europske komisije da se glavna europska konferencija za medijsku pismenost 2020. održi upravo u Zagrebu, u zajedničkoj organizaciji, veliko je priznanje našem angažmanu na promicanju medijske pismenosti. Aktivnosti koje Agencija za elektroničke medije provodi u suradnji s Uredom UNICEF-a za Hrvatsku i drugim partnerima prepoznate su kao primjer dobre prakse na razini EU i po tome smo među vodećim zemljama. I na recentnom primjeru koronavirusa vidjeli smo koliko je važno biti u stanju prepoznati istinite i relevantne informacije te vjerodostojne izvore među gomilom onih s kojima smo doslovce bombardirani. Medijska pismenosti nam jedina može pomoći da se u takvom, sve složenijem medijskom okružju zaštitimo od dezinformacija, manipulacija i prijevara“, istaknuo je Robert Tomljenović, programski organizator konferencije i zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije.

Ključni projekti medijske pismenosti Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a su portal medijskapismenost.hr te Dani medijske pismenosti, koji se ove godine održavaju treći put, od 30. ožujka do 5. travnja, uz pokroviteljstvo Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Više o Konferenciji pročitajte ovdje